دانلود تحقیق معماری ایران

دسته بندي : فنی و مهندسی » معماری

دانلود تحقیق معماری ایران

تعداد صفحات : 28 با فرمت ورد و قابل ویرایش

 

قسمتی از متن  :

                  

ویژگی‌های معماری ایران :

شناخت ویژگی‌ها و عناصر بارز و برجسته معماری ایرانی. از غیر مادی ترین مسائل معماری یعنی نور، ملموس ترین آنها یعنی فضا و مكان در اندك صفحات این رسانه نمی‌گنجد. لذا در این پروژه  به ویژگی‌هایی اشاره می‌شود كه به نوعی با مبانی نظری و روند طراحی من در خانة معماران ایران ارتباط نزدیكتری دارند.

«معماری ایران مجموعه‌ای را شامل می‌شود كه در دوره‌های مختلف تاریخی و جغرافیایی دستخوش تغییراتی شده است. »

چنانچه هدفمان بررسی مشخصه‌های این معماری باشد، ناگزیر هستیم آثار را به ایده‌های تشكیل دهندة آنها تجزیه كنیم. این ایده‌ها كه خاصیت الگویی دارند به طور مستقل قابل بررسی هستند. الگوی سازماندهی  چهار ایوانی، حیاط مركزی و شیوه‌های خاص تقسیم هندسی سطوح و .. از جملة این الگو هستند.

مقوله‌های فوق دستاوردهای معماری ایران هستند كه در هر اثر به گونه‌ای منحصر به فرد تبلور می‌یابند. هر بنا گذشته از آنكه در كلیت خویش به عنوان «اثر» قابل بررسی است حاوی نكاتی است كه آنرا به آثار دیگر مربوط می‌كند.

مبانی مشترك آثار معماری ایران وسیع‌تر از هر گونه دسته بندی است این مبانی و هرگز در تمامی آثار تبلور یابند. «ویژگی‌های معماری ایرانی در نظام پیچیدة مشابهتهای خانوادگی قابل درك است»

معماری ایران بیش از وجود بركثرت دلالت دارد. نور، رنگ، طرح و نقش و فضا و مكان زمینه‌هایی هستند كه در آنها معماری ایران به گونه‌ای بارز از خود واكنش نشان داده است.

 

1-2- نور

نور كلید درك جهان به لحاظ بصری است. نور بر كیفیت فضا مستقیماً تأثیر می‌گذارد بناهای امروزی اغلب نوری گسترده و یكنواخت داند. و از این لحاظ نورپردازی ادراك ساختار فضا را دگرگون نمی‌كند. نور مناطق خشك و مركزی ایران درخشنده و شدید است و سایه‌ روشن‌هایی قوی ایجاد می‌كند. معماران این مناطق حداكثر بهره را از نور محیط، در ارزش گذاری معماری برده‌اند. در فضای بیرون فرم محدب و اغلب فاقد چین و شكن و شیار یا برجستگی‌ گنبدها و طاق‌ها و طیف وسیعی از سایه – روشن را ایجاد می‌كند. حركت سایه‌ها در طول روز حركتی را در فرم ایستای ابنیه ایجاد می‌كند. عناصر اصلی ساختمان از طریق تورفتگی و بیرون آمدگی با چرخش زاویه سایه تولید كرده و مشخص می‌شوند.

در ابنیه خاص اغلب از مصالح براق برای پوشاندن دیوارها و گنبدها استفاده شده است كاشی، نقره، طلا، آینه و سنگ صیقلی، همه نور را منعكس می‌كنند. سطوح مقرنس و یزدی بندی همچون الماس تراش خورده نور را می‌شكنند و منعكس می‌كنند. از خاصیت انعكاسی نور وتصویر در آب نیز به كرات استفاده شده است.

نام عمارت چهل ستون در اصفهان از آن جا می‌آید كه تصویر ایوان بزرگ آن با بیست ستون در آب استخر مقابل منعكس شده و بدین جهت تعداد ستون‌ها دو برابر به نظر می‌رسد. در زیر زمین‌های خنك و تاریك كه برای استراحت بعدازظهر تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند، حوض قرار می‌داده‌اند كه، علاوه بر ایجاد رطوبت و خنكی، نور ضعیف فضا را به اطراف منعكس كند. در حمام‌ها نیز نورگیرهای سقفی به گونه‌ای  طراحی شده‌اند كه نور خورشید را درون خزینه شكل گیری ایدة فضا نقش مهمی ایفا می‌كند. نور و آب دو عنصری هستند كه اغلب محورها و مراكز اصلی فضا را مشخص می‌كنند. در باغ‌های ایران كانال‌های رو باز آب، همچون مسیرهایی نورانی، هندسة باغ و سازماندهی متقارن آن را به نمایش می‌گذارند. حوض‌ها در داخل ساختمان، زیر گنبد و منطبق برمحور عمودی نورگیر اصلی كه در رأس گنبد قرار دارد واقع می‌شوند. در حیاط‌ها نیز آب همواره در مركز است.

 

 

دسته بندی: فنی و مهندسی » معماری

تعداد مشاهده: 55 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 28

حجم فایل:118 کیلوبایت

 قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل